Tarihte Bugün
22 Nisan 1924 TBMM’nin 506 sayılı kanun ile Anadolu hattının satın alınmasına karar verildi. Milli demiryolu politikasının başlangıcı sayılan bu kanunla artık hem yeni hatların inşası hem de şirketlerin elindeki hatların satın alınması kabul edildi. Hatlar 1928’de satın alındı ve Bağdat Demiryolu’nun yapılamayan bölümleri 1940’ta tamamlandı.
22 Nisan 1924 506 sayılı kanunla hükümet “Haydarpaşa-Ankara, Eskişehir-Konya, Arifiye-Adapazarı hatlarının Haydarpaşa liman ve rıhtımının kafesi şuabat ve müştemilatı ile beraber mubayaası için” yetki verildi. Aynı kanunla “Anadolu ve Bağdat Demiryolları Müdüriyet-i Umumiyesi” kuruldu ve merkezi Haydarpaşa oldu. İdarenin başına Milli Mücadele’de de demiryollarını yöneten Behiç (Erkin) Bey getirildi. Aynı tarihte Anadolu Demiryollarıyla Mebani ve Müesse-satın Esaslı Surette Tamir ve Islahı için Muktazi tahsisatın itasına dair 507 sayılı kanun çıktı.1928’de satın alındı.
22 Nisan 1933 Paris Mukavelesi ile Türkiye’nin toplam borcu 8.578.843 Türk lirası olarak tespit edildi. Bu rakama Mersin-Tarsus-Adana hattının devamı hatların parası da eklendi ve böylelikle Anadolu ve Bağdat Demiryolları sorunu çözüldü.

tbmm41